همانطور که میدانید بیشتر ماشینآلات سنگین با سوخت دیزل یا گازوئیل کار میکنند. لیفتراک دیزلی که با موتورهای دیزلی کار میکند تمامی ویژگیهای ماشینآلات سنگین را از قبیل مقاومت و ماندگاری بالا را دارد. همچنین ضریب تحمل این نمونه از ماشینآلات سنگین مثل لیفتراک لودری نیز بسیار بالا میباشد به همین علت است که میتواند در تمامی شرایط و موقعیتها به خوبی کار کنند.
موتور لیفتراک دیزلی
یکی از نمونههای پرقدرت و محکم ماشینآلات دنیا لیفتراکهای دیزلی هستند که کار جابجایی و انتقال بار را بر عهده دارند. کاربرد لیفتراک بسیار زیاد است و از این ماشینآلات برای انواع پروژهها میتوان بهره برد. به شکلی که این توانایی را دارند تا شرایط سخت محیط بیرون را به خوبی تحمل کنند و در آب و هوای نامناسب نیز کارایی مطلوبی دارند.
سوختی برای ماشینآلات دیزلی مورد استفاده قرار میگیرد به راحتی قابل دسترس و مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع لیفتراک دیزلی دارای موتور احتراق داخلی یا IC است. یک فندک یا یک استارت دنده محور باعث روشن شدن موتور میشود و در طی آن احتراق داخلی شروع میشود. کاربراتور سوخت مایع قابل اشتعال را با هوا ترکیب میکند تا با استفاده از سوپاپ داخل سیلندرها تزریق صورت گیرد. در داخل سیلندر، پیستون به یک شاتون وصل میشود که به یک میل لنگ وصل شده است.
انرژی مکانیکی ایجاد شده در اثر جرقه فندک با ترکیب فشرده هوا و دیزل را محترق میکند. نیروی احتراق، پیستون و شاتون را در سیلندر جابجا میکند. بر اساس طراحی و ساختار میل لنگ، انرژی رو به انتهای پیستون و شاتون تبدیل به انرژی مکانیکی میشود.
یک نمونه از سیلندرها به میل لنگ داخل بلوک وصل میشوند. بلوک حاوی دیگر مکانیسمهایی نظیر میل بادامک است که از انرژی مکانیکی تولید میشود و برای باز و بسته کردن سوپاپ در مدت مشخص مورد استفاده قرار میگیرد. انرژی مکانیکی آلترناتور و ژنراتور را که بر روی موتور طراحی شده است به حرکت در میآورد سپس جریان برق را برای قطعات برقی لیفتراک تامین میکنند. همچنین انرژی الکتریسیته تولیدی برای فرمان و پمپهای هیدرولیک بالابر هم مورد استفاده قرار میگیرد.
مزایای لیفتراک دیزلی
از لیفتراک دیزلی برای استفاده از فضاهای باز و مناسب استفاده میشود. با توجه به اینکه دود اگزوز این ماشینآلات به راحتی در فضا پخش میشود میتواند مشکلات و آسیبهای محیطی و سلامتی برای کارگران به دنبال داشته باشد. در صورتی که در فضاهای بسته احتمال این نوع خطرات و آسیبها با شدت بیشتری همراه است.
کاتالیزورها و فیلترهای اگزوز نیز میتوانند دودهای سمی را کمتر کنند و لیفتراک را برای زمانهای ضروری در فضای داخلی تا اندازهای امنتر کنند.
با توجه به اینکه موتورهای دیزلی مصرف سوخت قابل ملاحظهای نسبت به موتورهای گازی دارند یک مخزن متوسط 50 لیتری گازوئیل با عملکرد یکسان، خیلی بیشتر از یک کپسول 18 کیلویی گاز ماندگاری دارد.
کارایی و عملکرد لیفتراک دیزلی شبیه به لیفتراک برقی است همچنین شتاب و سرعت بیشتری نسبت به لیفتراکهای برقی دارد. در واقع ماشینآلات دیزلی به راحتی میتوانند انرژی خود را تامین کنند؛ لیفتراک برقی در این موقعیت انرژی زیادی از باتری مصرف میکند و خیلی سریع نیز تخلیه میشود.
هزینه تعمیر و نگهداری از لیفتراک دیزلی در مقایسه با لیفتراک گازی بسیار محدود است برای آنکه موتور دیزلی ساختار مقاومتتری داشته باشد و با میزان چرخش کمتری فعالیت میکند که باعث افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد.لیفتراک دیزلی نسبت به لیفتراک گازی و برقی ارزش اسقاط بیشتری دارد که در زمان از کارافتادگی مورد استفاده قرار میگیرد، سپس بخشی از سرمایه اولیه را عودت میدهند. لیفتراکهای دیزلی بهترین و مناسبترین گزینه برای بکسل کردن سایر ماشینهای دیگر است همچنین نیازی به شارژ کردن ندارد.
در واقع لیفتراک دیزلی در هر زمانی از شبانهروز قابل استفاده است. با توجه به اینکه نشانگر سوخت کاملا بدیهی نیاز به سوختگیری داشته باشد صرفاً در چند دقیقه انجام میشود. لیفتراکهای دیزلی ظرفیت بار بسیاری دارد که تا 50 تن میرسد و برای مصارف صنعتی سنگین بهترین گزینه است.
قیمت خرید لیفتراک دیزلی نسبت به مدل گازی بسیار مقرون به صرفه است، تعمیر و بهینه سازی لیفتراک هزینه بسیار کمی دارد. همچنین باعث دید مناسبتری برای راننده ایجاد میکند. موتورهای دیزلی عمر طولانیتری نسبت به موتورهای گازی دارد.
معایب لیفتراک دیزلی
معایب لیفتراک دیزلی عبارت است از:
- لیفتراک دیزلی در حین کار کردن سروصدای زیادی از خود تولید میکنند که منجر به آزار رساندن سایرین میشود. این ماشینآلات دارای دود اگزوز بسیار قوی و سمی هستند که کربن زیادی تولید میکنند که برای محیطزیست بسیار خطرناک است.
- از دیگر معایب لیفتراکهای دیزلی بزرگ بودن ابعاد دستگاه است که فضای زیادی را اشغال میکند.
- قیمت خرید لیفتراکهای دیزلی نسبت به مدل برقی ارزانتر اما در مقایسه با گازی قیمت گرانتری دارد همچنین هزینه و نگهداری این دستگاه در مقایسه با مدل برقی گرانتر؛ اما نسبت به لیفتراک گازی ارزانتر است.
- مایعات بسیاری از قبیل خنککنندهها و گیربکس هستند که باید به در زمان مشخص تعویض شوند و به درستی بازیافت شوند ذخیره و نگهداری مقدار قابلتوجهی سوخت در فضایی پروژه بسیار خطرناک است و باید از این کار اجتناب کرد.
- هزینه سوخت بسیار بالا است که این برای صاحبان لیفتراک مقرون به صرفه نیست.
- استفاده از سوختهای دیزلی نسبت به بنزین کیفیت و مرغوبیت پایینتری دارد که در نهایت از احتراق کمتری برخوردار است.
- فرسایش ون ترمز آن زیاد است به این دلیل که در زمان بالا بردن و انتقال بار راننده خیلی زیاد از ترمز استفاده میکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.