کاربرد انواع لودر

در حقیقت لودرها به ماشین‌آلات صنعتی گفته می‌شود که بیشترین کاربرد را در صنعت راهسازی و ساختمان‌سازی دارد. کاربرد انواع لودر بسیار گسترده است، این وسیله از مجموعه مکانیزم‌های هیدرولیکی ساخته شده است که بر روی تراکتور مخصوص سوار می‌شود و دارای بازوهای نه با ارتفاع بلندی نیست همچنین دارای جامی بسیار بزرگی است.

کاربرد انواع لودر

بارگیری ماشین‌آلات حمل مواد و مصالح ساختمانی، معمولا از لودرها برای حمل و جابجایی مواد و مصالح معدنی مانند خاک، شن، ماسه، سنگ‌های شکسته و سایر وسایل دیگر استفاده می‌شود.

روش‌های مختلفی برای بارگیری مواد استفاده می‌شود از جمله:

  • بارگیری V
  • بارگیری عبوری یا مرحله‌ای
  • بارگیری به شکل I
  • بارگیری نوبتی
  • بارگیری به شکل Y
  • خاکبرداری
  • بلند کردن و انتقال بار
  • تمیز کردن رویه سطح زمین کارگاه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

روش‌های مختلفی برای بارگیری

1. روش بارگیری V

متداول‌ترین روش برای بارگیری کامیون به شکل V است.

2. بارگیری عبوری یا مرحله‌ای

در این نوع روش کامیون‌ها کم کم در هنگام عبور از طریق دو یا سه لودر بارگیری می‌شوند.

3. بارگیری به شکل I

چنانچه که در روش بارگیری عبوری یا مرحله‌ای تنها یک لودر در دسترس باشد از این روش استفاده می‌شود.

4. بارگیری نوبتی

بیشتر زمانی از این نوع بارگیری استفاده می‌شود که کامیون‌ها داخل صف منتظر بارگیری ایستاده باشند. در شیوه خاکبرداری لودرها با استفاده از دو حرکت حمل و تخلیه اتفاق می‌افتد.

5. بارگیری به شکل Y

این نوع بارگیری به صورت همزمان دو کامیون با همدیگر انجام می‌شود. این شیوه نمونه دیگری از روش V است.

6. خاکبرداری

در پروژه‌های ساختمانی از دکل بیل مکانیکی برای گودبرداری خاک‌های سست تا متوسط بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7. بلند کردن و انتقال بار

با استفاده از لودر می‌توان تمامی مصالح ساختمانی را اعم از آجر، بلوک‌های سفالی و سیمانی را در محیط کارگاه جابه‌جا کرد.

8. تمیز کردن رویه سطح زمین کارگاه

سطوحی که خاک زیاد سخت نیست و تا اندازه‌ای نرم است می‌توانید با استفاده از لودر برای کندن و تمیز کردن محوطه کار کمک بگیرید. همچنین برای برداشتن ناهمواری‌ها و پستی و بلندی‌ها نیز با کمک جام لودر تا حدودی سطح شیب‌داری پیدا کنید به این دلیل که ناهمواری‌ها از طریق ناخن‌ها حفاری شوند. به این منظور که صاف شدن سطح باید به نحوی که جام در وضعیت تخلیه است انجام شود.

مهم‌ترین بخش‌های لودر

مهم‌ترین بخش‌های لودر اعم از:

  • موتور
  • جام
  • شاستی
  • سیستم هیدرولیک

مهم‌ترین بخش‌های لودر

1. موتور

موتور تامین‌کننده نیروی حرکت لودر است. در بیشتر لودرهای چرخ زنجیری موتور پشت سر راننده قرار می‌گیرد. از متداول‌ترین دلایل قرارگیری موتور در پشت سر راننده در این ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. میزان وزن موتور مانند یک تعدیل‌کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده از مصالح می‌باشد.
  2. اپراتور به محل کار نزدیک‌تر است و مسلط می‌تواند کنترل ماشین را بر عهده بگیرد.
  3. از ویژگی‌های بکهو لودر ها دید بهتری برای راننده وجود دارد.

برای سوخت مصرفی موتور لودرها می‌تواند از موارد زیر استفاده کرد:

  • بنزین
  • گازوئیل
  • نیروی الکتریسیته

2. جام

جام‌های لودر ها انواع گوناگونی هستند که از نظر شکل فیزیکی، کاربرد و تخلیه بار کاملا با یکدیگر متفاوت می‌باشند. جام‌ها از نظر فیزیکی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

جام یونیورسال

این جام لودر از دندانه‌هایی تشکیل شده است که قدرت نفوذ در خاک بیشتری را بر عهده دارند. در ضمن از طریق این دندانه‌ها می‌تواند فرایند پر کردن و مدت زمان بارگیری را کاهش داد. از این نوع جام برای انواع خاک‌ها به غیر از خاک‌های سنگی می‌توان استفاده کرد.

جام‌های حفاری عمومی

به این دلیل به این جام‌ها عمومی گفته می‌شود که در بیشتر حفاری‌ها می‌توان استفاده کرد.

جام صخره‌کنی

از این نوع جام‌ها بیشتر برای خاک‌های سخت و ناهموار استفاده می‌شود. این جام دارای لبه‌هایی است که نفوذ آن‌ها در خاک‌های سخت را آسان کرده است.

انواع جام از نظر کاربرد شامل:

  • معمولی
  • چند کاره
  • کنده‌گیر
  • سنگ‌گیر
  • تخلیه از بغل
  • سنگ‌گیر

انواع لودر از نظر تخلیه بار

به طور کلی لودرها به سه طریق بار را تخلیه می‌کنند:

  1. تخلیه از جلو
  2. تخلیه از عقب
  3. تخلیه از بغل

انواع لودر از نظر تخلیه بار

تخلیه از جلو

اغلب لودرهای موجود در بازار به شکل تخلیه از جلو هستند.

تخلیه از عقب

برخی از تونل‌ها به دلیل اینکه فاقد مانور دادن به طور کامل هستند برای تسریع بخشیدن در کار از لودرهایی با قابلیت تخلیه خاک از عقب استفاده می‌شود.

تخلیه از بغل

لودرهایی که بار را از جلو تخلیه می‌کنند احتیاج به فضایی با مانور بیشتر دارند. برای رفع این چالش باید برخی از لودرها قابلیت تخلیه بار از بغل را نیز داشته باشند. این قابلیت باعث سرعت عملکرد لودرها برحسب حالت الف بالا می‌برد.

3. شاستی

به عنوان شاستی چارچوبی برای نگهداری لودر می‌باشد. بیشتر لودرها دارای شاستی تراکتور می‌باشند. شاستی لودرهای چرخ زنجیره‌ای به شکل یکپارچه و یکدست هستند. لودرهای کمرشکن دارای دو نیمه هستند که یک نیمه آن‌ها ثابت است و نیمه دیگر گردان و لودر در محوطه کمتری گردش می‌کند. از این نوع لودرها برای فضاهایی با مساحت کم استفاده می‌شود.

4. سیستم هیدرولیک

مهم‌ترین هدف سیستم هیدرولیک تامین نیرو از موتور ماشین به سمت جام است. در حال حاضر با بهینه‌سازی روغن‌های هیدرولیک، مراقبت در برابر فرسایش و پوسیدگی در این سیستم افزایش می‌یابد.

نکات مهم در مورد کار با لودرها

در زمان بارگیری سنگ‌های خرد شده در بیشتر مواقع باعث آسیب و صدمه دیدن لاستیک‌های لودرهای چرخ‌های لاستیکی می‌شود؛ بنابراین در زمان بارگیری این نوع مواد و مصالح خوب است از لاستیک‌های مدل L5 استفاده شود؛ به این دلیل که این مدل لاستیک‌ها از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار هستند. این امر باعث افزایش عمر لاستیک‌ها خواهد شد.
در صورتی که از لودرهای چرخ لاستیکی برای سطوح سخت و ناهموار استفاده می‌کنید. باید بدانید که احتمالا لاستیک‌های شما دچار آسیب می‌شوند. در حین کار با لودرهای چرخ لاستیکی خوب است مواد سخت پیش از بارگیری به طور کامل خرد شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *