بهینه سازی لیفتراک

لیفتراک یکی از ماشین‌هایی است که توانسته است، قابلیت‌های زیادی را از خود به نمایش بگذارد بنابراین کاربرد لیفتراک در بسیاری از تولیدی‌ها و همین طور کارخانجات یک امر مستلزم است.
لیفتراک می‌تواند نقل و انتقالاتی که دارای اهمیت و درجه حساسیت زیادی هستند را انجام دهد، در هر صورت باید گفت که لیفتراک در کار جا به جایی تحولات عظیمی را ایجاد کرد.
ساختار و بدنه‌ای که برای لیفتراک‌ها ایجاد شده است دارای مقاومت و سختی بسیار زیادی است و با دوام و کیفیت بیشتری ساخته شده‌اند.
ماشین لیفتراک دارای قطعاتی است که میزان حرکت آن‌ها بسیار زیاد است به همین خاطر از آن‌ها در فعالیت‌ها و جا به جایی‌های سنگین به صورت روزانه بهره برده می‌شود. در این صورت است که اگر سرویس‌های لازم به ماشین لیفتراک داده نشود باعث می‌شود که با مشکلات زیادی رو به رو شود و در انتها نیز منجر به خرابی ماشین شود.
در هر صورت تعمیر و بهینه سازی لیفتراک لودر یکی از کار‌هایی است که باید به صورت سالانه و یا چند ماه یکبار انجام شود تا بتوان مدت زمان بیشتری را برای بهره بردن از آن‌ها به کار برد و به طریق مطلوب از آن‌ها استفاده کرد.

زمان تعمیر لیفتراک

برای این که بتوان از لیفتراک، سال‌های زیادی استفاده کرد باید تعمیرات اساسی و بهینه سازی لیفتراک را به صورت منظم انجام داد و به شکل درست و بهینه از آن بهره‌مند شد.
به تعویق انداختن مشکلاتی که برای لیفتراک ایجاد می‌شود با گذشت زمان خرابی‌های بیشتری را به وجود می‌آورد در هر صورت وسعت خرابی چه بزرگ و چه کوچک باید در زمان مشخصی آن را تعمیر کرد.
هیچگاه خودتان لیفتراک را تعمیر نکنید و از تعمیرکار استفاده کنید در هر صورت زمانی که قرار است لیفتراک را خودتان تعمیر کنید باید در این مورد تخصص و تجهیزات لازم را داشته باشید.
آیا آشنایی لازم با قطعات را دارید یا خیر؟
با قطعات جایگزین آشنایی دارید؟
آیا مطمئن هستید که می‌خواهید یک لیفتراک را تعمیر کنید؟

ماشین لیفتراک

لیفتراک و نواحی قابل به تعمیر

  • مشکلات ایجاد شده برای دکل
  • فرمان
  • مشکل در حرکت لیفتراک

دکل لیفتراک یکی از قسمت‌هایی است که می‌تواند بخش‌هایی از دستگاه لیفتراک را کنترل کند و این که حرکت‌هایی را که از این دستگاه انتظار می‌رود را به راحتی بر روی دستگاه ایجاد کند.

حرکت‌هایی مانند:

  • بلند کردن
  • پایین آوردن
  • کج شدن لیفتراک

چنگالک‌هایی که در دستگاه لیفتراک قرار دارند به راحتی می‌توانند بار‌های سنگین و نیمه سنگین را حمل کنند و به دکل متصل می‌شوند.
برای این که دکل بتواند بار را از قسمت چنگالک کنترل کند باید در قسمت وسط لیفتراک نوعی از پیستون قرار گرفته شده باشد که این پیستون به شکل هیدرولیکی کار خود را انجام می‌دهد.
با این حال دکل با نیرویی که از پیستون می‌گیرد به راحتی می‌تواند بار‌هایی را که بر روی چنگالک قرار داده شده است را به محل مورد نظر برساند که در بیشتر موارد مکان‌هایی که بار در آن‌ها قرار داده می‌شود از ارتفاع بسیار بالایی برخوردار است.

در برخی از لیفتراک‌ها برای این که بار جا به جا شود دستگاه کار خود را در چند مرحله انجام می‌دهد تا بتواند بار را به مکان اصلی خود انتقال دهد.
این مسئله یکی از نکاتی است که منجر به، به وجود آمدن مشکلات و خرابی‌های زیادی برای دستگاه لیفتراک خواهد شد.

مشکلاتی که در دستگاه لیفتراک در قسمت دکل بیل ایجاد می‌شود:

  1. حرکت‌هایی که برای بالا و پایین بردن بار باید انجام شود به درستی صورت نمی‌گیرد.
  2. سرعت کار کم می‌شود و بار با سرعت بسیار ناچیزی در محل خود قرار می‌گیرد.
  3. بلند کردن و پایین آوردن بار با سرعت بسیار زیاد و نه به شکل درست و صاف

زمانی که با مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد رو به رو شدید باید ابتدا برای برطرف کردن مشکل مایعی را که برای قسمت هیدرولیک به کار برده شده است را کنترل کنید. زمانی که مایع کنترل شد باید گفت که میزان مایع مهم می‌باشد، اگر درصد مایع کم باشد مشکل از همین قسمت است و در زمانی که مایع به صورت کافی در قسمت لیفتراک وجود داشته باشد به قطع مشکل از این قسمت نخواهد بود.

تعمیر ماشین لیفتراک
زنجیره‌های لیفتراک نیز قسمت دیگری از لیفتراک است که باید مورد بررسی قرار داده شود در این حالت با دیدن زنجیره‌ها نیاز به تعویض دارند و یا این که هنوز سالم هستند و یا هنوز کارایی خوبی می‌توانند داشته باشند.
البته زمانی که از دستگاه لیفتراک بیشترین میزان استفاده شده باشد و مدتی که از آن بهره برده شده است بسیار طولانی باشد مشکلاتی از قبیل:

  • زنگ زدگی
  • ایجاد ترک
  • خم شدن دستگاه
  • پیچ خوردن قسمت‌هایی از دستگاه به شکل نامنظم

بنابراین با بررسی این مسائل می‌توان از بروز مشکلات بزرگتری که امکان دارد هزینه‌های بیشتری را برای تعمیر نیاز داشته باشد را برطرف ساخت.
در هر حال باید در رابطه با نگهداری ماشین لیفتراک تمامی نکات فوری و غیر فوری را مورد بررسی قرار داد تا بتوان از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کرد.
مشکلاتی که برای فرمان ایجاد می‌شود
فرمان، یکی از مهم‌ترین‌ قسمت‌هایی است که برای دستگاه لیفتراک وجود دارد بنابراین باید گفت که دستگاه لیفتراک می‌تواند با استفاده از فرمان هدایت خود را به خوبی کنترل کند. مخصوصا در مکان‌هایی که فضای زیادی ندارند و قابلیت جا به جایی در آن‌ها به شدت کم است.
به هر حال زمانی که برای فرمان مشکلات زیادی ایجاد می‌شود منجر به آسیب رسانی به رانندگان و کارگرانی که در اطراف آن قرار دارند خواهد شد. در هر حال فرمان باید در هر شرایطی بتواند روان و راحت کار خود را انجام دهد.
مشکلاتی که برای فرمان ایجاد می‌شود زیاد و تشخیص دادن آن نیز کمی دشوار خواهد بود در هر صورت می‌توان با علامت‌هایی که برای فرمان ایجاد می‌شود نسبت به مشکلی که برای دستگاه ایجاد شده است اقدامات لازم را انجام داد.
یکی از حالت‌هایی که از آن می‌توان برای تشخیص دادن مشکل فرمان بهره‌مند شد زمان چرخیدن چرخ لیفتراک در زمان بارگیری برای کامیون است.
اگر مشکلی برای فرمان ایجاد شده باشد چرخ‌های لیفتراک به راحتی نمی‌توانند بچرخند و حالت سختی زیادی برای چرخش دارند در این صورت است که باید نسبت به تعمیر و بهینه سازی لیفتراک اقدامات لازم را صورت داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *