ماشین‌ های معدن

یکی از نکاتی که برای صنعت معدن بسیار مهم است به کار بردن ماشین آلات کاربردی برای معدن است.
ماشین‌ های معدن دارای اندازه بسیار بزرگ‌تری نسبت به ماشین‌های سنگین دیگر هستند که در مشاغل متفاوت دیده می‌شوند مخصوصا در خاکبرداری و گودبرداری‌ها از انواع ماشین‌ های سنگین استفاده می‌شود اما در معدن به کار بردن ماشین‌های سنگین کمی متفاوت خواهد بود.
استخراج مواد از معدن یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که باید با استفاده از ماشین‌های مخصوص این فعالیت را انجام داد. ماشین‌هایی که برای معدن به کار برده می‌شود باید از قدرت بسیار زیاد و همچنین سیستم هوشمند خوبی برخوردار باشند.

تفاوتی که بین ماشین‌های سنگین معمولی که برای ساخت و ساز به کار می‌رود با ماشین‌هایی که برای معدن کاربرد دارد به این شکل خواهد بود که برای ماشین‌های معمولی فضای زیادی برای مانور وجود دارد و اندازه ماشین به هر صورتی که باشد در فعالیت‌های روزانه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
وزن سنگین یکی از مشخصه‌هایی است که برای ماشین‌های سنگین معمولی وجود دارد.

فناوری‌های پیشرفته برای ماشین‌ های معدن

برای ماشین‌ های معدن نوآوری‌های زیادی ایجاد شده است که دارای ظرفیت‌های زیادی برای کار در شرایط خاص مانند معدن هستند.

ارتفاع در معدن

یکی از نکاتی که برای کار در معدن وجود دارد ارتفاع و عرضی است که برای هر معدن متفاوت خواهد بود در هر صورت اندازه آن زیاد بزرگ نیست و قابلیت ایجاد حرکات مختلف بر روی زمین را نخواهد داشت.

ماشین کاربردی در صنعت

کامیون حمل بار در معدن

یکی از بزرگ‌ترین ماشینی که توسط کارگران معدن به کار برده می‌شود کامیون است که ظرفیت بار زیادی را می‌تواند تحمل کند.
به صورتی که 363 تن را می‌تواند جا به جا کند به هر حالی کامیون حمل بار در معدن یکی از قدرتمند‌ترین ماشین سنگینی است که می‌توان از آن نام برد.
کامیون حمل بار دارای موتور‌های قدرتمندی است که ساعت‌های زیادی را برای حمل بار و فعالیت تحمل می‌کند و شاید روزانه کار‌های سنگین زیادی را انجام دهد و برای آن مشکلی ایجاد نشود در اصل کیفیت در کامیون‌های حمل بار یکی از فاکتور‌های اصلی است که توانسته است بهترین گزینه انتخاب برای این ماشین‌ها باشد.

به هر حال هزینه‌های تعمیر برای کامیون حمل بار به ندرت اتفاق می‌افتد زیرا همان طور که گفته شد دارای موتور قدرتمندی هستند که از کار افتادگی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

توانایی کامیون حمل بار در معدن

  • برش دادن
  • خرد کردن
  • حمل بار

تراکتور و قابلیت آن در معدن

تراکتور یکی از ماشین‌هایی است که در صنعت معدن از آن بهره‌های زیادی برده می‌شود و دارای قابلیت متعددی است که باعث شده است به صورت چند کاربردی از این ماشین استفاده شود.
یکی از کار‌هایی که بر روی تراکتور می‌توان انجام داد اضافه کردن ابزار‌های کمکی به آن است.

ابزار‌هایی که به تراکتور وصل می‌شود

تراکتور در دو مدل متفاوت ساخته می‌شود که هر کدام از مدل‌ها کارایی خود را دارند.

  • مدل تراکتور
  • چرخ زنجیری
  • چرخ لاستیکی

موتوری که در تراکتور به کار برده شده است از موتور‌هایی است که برای ماشین آلات دیزلی مناسب خواهد بود و نیروی زیادی را به این ماشین‌ها خواهد داد. کنترل و هدایت این ماشین با دو نوع دنده هیدرولیک و اتوماتیک صورت می‌گیرد.

ماشین کاربردی در صنعت

تراکتور چرخ زنجیری

این تراکتور دارای ساخت‌های متفاوتی است و از نظر اندازه و وزن و قدرت دارای گزینه‌های خاصی است که برای برخی از پروژه‌های معدن بسیار مهم است که تراکتور از کدام ویژگی بیشترین بهره را برده است.

تراکتور چرخ لاستیکی

این نوع از تراکتور قدرت زیادی در کشیدن و هل دادن دارد و سرعت بالایی برای آن در نظر گرفته شده است. مدل‌هایی که برای آن ساخته شده است به شکل دو چرخ و چهار چرخ وجود دارد.
ماشین‌های دیگری نیز وجود دارند که در صنعت معدن به کار برده می‌شوند که یکی از آن‌ها بولدوزر است این ماشین کارایی‌های فراوانی دارد.
یکی از کاربرد‌هایی که برای این ماشین وجود دارد میزان پاکسازی آن برای سطح زمین است در بیشتر موارد از این ماشین برای کندن درخت و بوته‌هایی که بر روی زمین وجود دارد استفاده می‌شود.
در برخی از موارد از بولدوزر برای راهسازی نیز استفاده می‌شود که بیشترین مورد مصرف را در کوهستان‌ها و زمین‌هایی که سنگلاخی است به کار برده می‌شود.
جا به جایی‌های زیادی را نیز می‌تواند انجام دهد به همین خاطر حجم زیادی از خاک با به کارگیری این ماشین‌ها به مکان‌های دیگری منتقل می‌شود.
گاهی اوقات لازم است که در جا به جایی‌هایی که صورت می‌گیرد توده‌هایی از خاک از یک محل به محل دیگری قرار بگیرند بنابراین بولدوزر به راحتی از پس این کار بر خواهد آمد.
زمانی که از بولدوزر در معدن استفاده می‌شود گودال‌هایی که در کف معادن ایجاد شده‌اند نیاز به پاکسازی دارند.
پاکسازی که برای گودال باید صورت بگیرد به این شکل است که تمامی خاک و سنگی که امکان دارد در گودال وجود داشته باشد را از آن خارج می‌کند.
این گودال‌ها غالبا در کف معادن ایجاد می‌شوند. بولدوزر می‌تواند خاک‌هایی را که در معدن به صورت اضافه از آن خارج می‌شود را در قسمت‌های مشخصی به صورت پشته خالی کند.
با این حال معدن یکی از کار‌هایی است که به شدت به ماشین آلات نیازمند است با این تفاوت که تنها در اندازه و وزن دارای تفاوت‌هایی خواهد بود که این حالت در موارد خاص اتفاق می‌افتد و در همه شرایط به صورت یکنواخت از ماشین سنگین استفاده نمی‌شود.
در صنعت معدن راه‌هایی برای عبور و مرور نیز ایجاد می‌شود که برای نگهداری مسیر ایجاد شده بهتر است که از بولدوزر استفاده شود.
بولدوزر می‌تواند راه‌های ایجاد شده را با عبور از آن‌ها به شکل اولیه خود درآورد و از هم پاشیدگی آن جلوگیری به عمل آورد در این صورت است که تا زمان فعالیتی که برای معدن و زمین‌های اطراف آن وجود دارد مشکلی برای راه ایجاد نخواهد شد و مدت زمان بیشتری از راه و مسیر ایجاد شده می‌توان استفاده کرد. بنابراین باید گفت که ماشین بولدوزر کارایی‌های مفیدی برای معدن دارد. در صنعت معدن به کار بردن ابزار‌هایی مانند ماشین یکی از اصلی‌ترین وسیله‌هایی است که از آن استفاده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *