بزرگ ترین بولدوزر

تجهیزات و ماشین‌آلات در زمینه‌های عمران و راه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد وسایل نقلیه‌ای مانند لودرها، بولدوزرها، بیل مکانیکی و غیره به علت حجم زیاد کار به صورت طبیعی بسیار بزرگ و غول‌پیکر هستند.

بزرگ ترین بولدوزر و بیل مکانیکی جهان

در این محتوا قصد داریم تا شما را با بزرگ ترین بولدوزر و بیل‌های مکانیکی امروزه در دنیا آشنا کنیم.

  1. بولدوزر Acco Super Bulldozer
  2. بزرگ‌ترین گریدر Acco Super Grader
  3. لودر عظیم Letourneau L2350
  4. بزرگ‌ترین بیل مکانیکی Liebherr R9800
  5. بزرگ‌ترین بولدوزر چرخ لاستیکی Western 2000
  6. بزرگ‌ترین شاول هیدرولیکی Terex RH400
  7. شاول کابلی P&H 4100 XPB

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بولدوزر Acco Super Bulldozer

از فاکتور‌های انتخاب بولدوزر استفاده از قطعات فنی پیشرفته برای وسیله است، این بولدوزر در نوع خود بسیار غول‌پیکر است که ساخت کشور ایتالیا می‌باشد. در این ماشین‌آلات از قطعات فنی پیشرفته استفاده شده است. وزن این ماشین 183 تن است و مجهز به دو موتور v8 تولید کاترپیلار است. قدرت این ماشین در مجموع 1350 اسب بخار است. تیغه بولدوزر Acco Super Bulldozer نزدیک به 7 متر عرض و 2.7 متر ارتفاع است. در صورتی که طول کلی این بولدوزر عظیم 12 متر می‌باشد.

بولدوزر Acco Super Bulldozer

سوپر بولدوزر در ابتدای دهه 80 برای صادرات به کشور لیبی برای توسعه و گسترش این کشور تولید شد، لذا به دلیل موضوعات تروریستی رئیس‌جمهور وقت لیبی به نام معمر قذافی، باعث شده که این کشور دچار بحران تحریم تجاری قرار بگیرد. بر همین اساس این بولدوزر هرگز به لیبی صادر نشد و در کشور ایتالیا ماند همچنین به هیچ عنوان از آن استفاده نکردند. البته این بولدوزر به تولید انبوه نرسید و تنها یک دستگاه از آن تولید شد.

2. بزرگ‌ترین گریدر Acco Super Grader

غول‌آساترین گریدر دنیا ساخت شرکت آکو در ایتالیا است. این ماشین‌آلات مانند بولدوزر می‌باشد که تحت عنوان سفارش لیبی ساخته شد اما به علت مسائل سیاسی و تحریم به لیبی ارسال نشد، لذا از این نوع گریدر به تعداد 6 دستگاه تولید شد.

بزرگ‌ترین گریدر Acco Super Grader

سوپر گریدر مجهز به دو موتور است که هر دو ساخت کاترپیلار است و یک نمونه آن در سمت جلو و دیگری در عقب نصب شده است. موتورها جلو اندازه کوچک‌تری دارد و قدرت آن 700 اسب بخار است، اما موتور بزرگ‌تر 1000 اسب بخار است که در عقب نصب شده است. بر همین اساس قدرت کل گریدر به 1700 اسب بخار می‌رسد. این گریدر برخلاف سایر نمونه‌های دیگر مجهز به چرخ‌های دوبل است که تعداد کل چرخ‌ها به 12 عدد می‌رسد وزن آن به 160 تن می‌رسد و طول تیغه آن 11 متر است.

3. لودر عظیم Letourneau L2350

در حال حاضر بزرگ‌ترین لودر دنیا L2350 ساخت کشور ایالات‌متحده است که اسم آن در گینس به ثبت رسیده است. این لودر بزرگ وزن معادل 260 تن دارد و دارای یک موتور 16 سیلندر و 60 لیتری ساخت دیترویت دیزل است که قدرت آن 2300 اسب بخار است. این نیرو از طریق ژنراتورهایی به برق تبدیل شده‌اند و باعث به حرکت درآمدن لودر شده است.

لودر عظیم Letourneau L2350

از این لودر برای بارگیری کامیون‌های 400 تنی استفاده می‌شود بنابراین حجم بیل آن 40 مترمکعب است و 72 تن ظرفیت دارد. طول و عرض و ارتفاع این لودر L2350 به ترتیب برابر با 6.4، 6.7 و 20.9 می‌رسد. در صورتی که باک سوختی معادل حجم 4 هزار لیتر است.

4. بزرگ‌ترین بیل مکانیکی Liebherr R9800

از انواع ماشین ‌های بیل مکانیکی می‌توان به بیل مکانیکی Liebherr R9800 اشاره کرد. بیل مکانیکی Liebherr R9800 بزرگ‌ترین بیل مکانیکی در جهان است که دارای وزنی معادل 793 تن است. این وسیله نقلیه مجهز به 2 موتور 16 سیلندر 60 لیتری است. هر کدام از آن‌ها 2000 اسب بخار که در مجموع 4000 اسب بخار قدرت دارند. حجم این بیل R9800 برابر با 42 متر مکعب است که این قابلیت را دارد که تا 80 تن بار را جابجا کند.
طول بیل لیبهر 25.3 متر است و دارای عرض و ارتفاع 8.88 متر و 10.33 متر می‌باشد. حداکثر سرعت این بیل به 2 کیلومتر در ساعت است به همین علت برای جابجایی و انتقال با مساحت زیاد، بیل مکانیکی مونتاژ شده و قطعات آن با استفاده از تریلرهای کمرشکن حمل می‌شوند سپس مجدداً در مقصد مونتاژ می‌شوند.

بزرگ‌ترین بیل مکانیکی Liebherr R9800

5. بزرگ‌ترین بولدوزر چرخ لاستیکی Western 2000

شرکت پیمانکاری western در سال 1961 تصمیم گرفت با استفاده از بزرگ‌ترین بولدوزر دنیا فرایند و سرعت کار خود را تا حدود زیادی افزایش دهد بر همین اساس امکان چنین بولدوزر عظیمی توسط هر تولیدکننده‌ای امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین آن‌ها از شرکت مهندسی «c.w Jones» کمک گرفتند سپس سفارش ساخت بولدوزرهای مورد نظر خود را به آن دادند. این شرکت نیز اقدام به تولید این ماشین‌آلات کرد و بعد از دو سال بولدوزر کامل جدید تولید کرد.

این بولدوزر به نام Western 2000 بود که در سال 1963 ساخته شد. این وسیله برخلاف سایر بولدوزرهای دیگر دارای چرخ‌های زنجیره‌ای است که مجهز به چرخ‌های لاستیکی است از این رو به این نمونه بزرگ‌ترین بولدوزر چرخ لاستیکی گفته می‌شود که مجهز به چهار موتور دیزل است هرکدام از موتورها در یکی از چرخ‌ها نصب شده است. به این بولدوزر چهار چرخ نیز گفته می‌شود هرکدام از موتورها نیز 400 اسب بخار قدرت دارند و در مجموع قدرت بولدوزر را به 1600 اسب بخار می‌رسانند؛ به همین دلیل وسترن 2000 قدرتمندترین بولدوزر جهان محسوب می‌شود.
البته این بولدوزر از نظر اندازه بسیار بزرگ است که دارای 14 متر طول، 4.7 متر عرض و 4.6 متر ارتفاع آن است که می‌توان گفت که با آکو سوپر بولدوزر نیز هم اندازه است این بولدوزر برای نخستین بار برای سد میلفورد استفاده شد.

بزرگ‌ترین شاول هیدرولیکی Terex RH400

6. بزرگ‌ترین شاول هیدرولیکی Terex RH400

از دیگر نمونه‌های بیل‌های مکانیکی می‌توان به شاول هیدرولیکی اشاره کرد. بیل این ماشین‌آلات به شکل برعکس طراحی شده است و مانند دستگاه لودر می‌توان برای خاک‌برداری از آن استفاده کرد. شاول‌های هیدرولیکی به طور کلی دو نوع هیدرولیکی و کابلی هستند. بزرگ‌ترین شاول هیدرولیکی به نام ترکس RH400 دنیا است که دارای 9 متر ارتفاع و 101 متر عرض می‌باشد.
این بیل مکانیکی مانند لیبهر از دو موتور 16 سیلندر 60 لیتری ساخته شده است. در کل قدرت آن معادل با 4500 در اسب بخار است. مابین شاول‌ها و بیل مکانیکی غول‌پیکر نیروی موتور از طریق دینا به برق تبدیل می‌شود، سپس برق پمپ هیدرولیک را به چرخ تبدیل می‌کند. شاول معادل وزن 1008 تن دارد که تنها حجم بیل آن 50 متر مکعب می‌رسد.

7. شاول کابلی P&H 4100 XPB

تفاوتی که میان شاول‌های کابلی و هیدرولیکی وجود دارد تنها در این است که این نوع بیل‌ها از طریق کابل‌ها و دکل بیل حرکت می‌کنند. بیشتر شاول‌های بسیار بزرگ با برق و به صورت اتوماتیک کار می‌کنند برق مورد نظر آن‌ها نیز توسط کابل‌های بسیار قطور تامین می‌شود.

شاول کابلی P&H 4100 XPB

این شاول ساخت کشور ایالات‌متحده به عنوان بزرگ‌ترین شاول کابلی دنیا محسوب می‌شود که دارای 6 موتور الکتریکی که در مجموع 15 هزار اسب بخار قدرت دارد. ظرفیت بیل 4100 XPB برابر 67 مترمکعب است که تا 110 تن بار را می‌تواند جابجا کند، بر همین اساس می‌توان برای بارگیری از آن استفاده کرد. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 14.7، 14.4 و 22 متر است که وزنی معادل 1536 تن دارد.

اکنون به 7 نوع از بزرگ‌ترین ماشین‌آلات بلدوزر و بیل مکانیکی آشنا شدید امیدوارم این محتوا برایتان مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *