آهنگری و ماشین آلات

صنعت آهنگری و ماشین آلات می‌تواند حالت‌های متفاوتی را به خود داشته باشد در اصل صنعت آهنگری و ادغام آن با صنعت‌های دیگر می‌تواند فواید و مضرات خاص به خود را داشته باشد.
بنابراین به کار بردن صنعت آهنگری در ساخت قطعات ماشین آلات همیشه به عنوان یک فاکتور مثبت نخواهد بود و مضراتی را نیز به همراه خود خواهد داشت که باید از آن به شکل موثری بهره‌مند شد.

تاثیر آهنگری بر ماشین آلات سنگین

صنعت آهنگری توانسته است که قطعات زیادی را ایجاد نماید که قطعات به دست آمده توانسته‌اند بسیار قوی و قدرتمند ساخته شوند و در فعالیت‌های زیادی به کار برده شوند.
قطعه‌ای که توسط آهنگری تولید می‌شود می‌تواند بسیار سخت‌تر و قوی‌تر از قطعاتی باشد که در فعالیت‌هایی مانند ریخته گری صورت می‌گیرد در اصل آهنگری می‌تواند قدرت بسیار زیادی را به قطعاتی که در زیر این صنعت قرار می‌گیرند را اهدا کند.
قدرتی که بیشتر از ماشین کاری‌ها و فرایند‌هایی مانند ریخته گری بر روی قطعات خواهد بود. نکته‌ای که در رابطه با آهنگری و فرایند‌هایی که بر روی فلز انجام می‌شود باید در نظر داشت به این شکل خواهد بود که زمانی که بر روی فلز فشار‌هایی وارد می‌شود در اصل بافت داخلی فلز دچار تغییر می‌شود.

 آهنگریبنابراین تنها فلز تغییر شکل و حالت نخواهد داد در اصل تمامی دانه‌ها و بافت‌هایی که در داخل فلز وجود دارد در اثر حرارت و فشاری که بر روی آن ایجاد می‌شود دچار تغییرات زیادی می‌شوند که شکل کلی که در نهایت برای فلز به دست می‌آید همان چیزی که در نتیجه نهایی به دست خواهد آمد.
با این حال تغییرات ایجاد شده تنها در ظاهر قطعه نخواهد بود و تمامی فرایند تغییر بر روی ساختار داخلی فلز ایجاد می‌شود.
روند تغییر در فلز به صورت بسیار پیوسته خواهد بود و گسستگی در آن وجود نخواهد داشت و روند منظمی را در خود شکل می‌دهد که با این روند حرکت خواهد کرد.
در نهایت قطعه ماشین آلاتی که به کمک صنعت آهنگری به دست می‌آید با خصوصیات دیگری وارد میدان می‌شود که تمامی این ویژگی‌ها بهبود یافته خواهد بود. ریخته گری و آهنگری دو مقوله متفاوت از هم هستند که هر کدام به ساخت قطعه می‌پردازند، در اصل نکته‌ای که در این میان از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود هزینه‌هایی است که در ساخت قطعه و به کمک این دو فرایند صورت می‌گیرد.
بنابراین هزینه‌هایی که با صنعت آهنگری برای ساخت قطعه مصرف می‌شود در اصل کمتر از هزینه‌هایی خواهد بود که به روش ریخته گری انجام می‌شود غالبا ریخته گری هزینه‌های بیشتری را برای تولید فلز به قطعه مورد مصرف خواهد داشت.

فرایند‌های هزینه بر ریخته گری در تولید قطعه

  • تهیه و تدارک قطعه
  • بازسازی قطعه مورد نظر
  • هزینه‌های ضایعات به دست آمده
  • خرابی
  • کیفیت

با این حال آهنگری برای تولید قطعات ماشین آلات به صرفه‌تر و مناسب‌تر خواهد بود در اصل آهنگری در مدت زمان طولانی می‌تواند صرفه جویی‌های زیادی را از نظر هزینه‌ای ایجاد نماید. بنابراین برای تولید قطعات بهترین روش به کار برده شده شیوه آهنگری است که می‌تواند قطعات بسیار مفید و مطلوب را با هزینه بسیار کمتر از سایر روش‌ها ایجاد نماید.
جنس فلز نکته دیگری است که در رابطه با تولید قطعه ایجاد شده دخیل است. قطعاتی مانند آهن و فولاد در بیشتر موارد به صورت داغ حرارت داده می‌شوند و هیچگاه از حرارت‌های سرد برای تغییر شکل دادن آن‌ها استفاده نشده است. سخت کاری و نرم کاری دو فاکتوری است که در آهنگری و برای ساخت قطعه بسیار مهم خواهد بود. برای برخی از فلزات ابتدا باید فرایند نرم کاری انجام شود تا بتوان قطعه را به شکل مورد نظر نزدیک ساخت و بعد از این که تولید موثری از آن به دست آمد مرحله دوم یعنی سخت کاری را بر روی آن انجام داد در این شرایط سخت کاری فاز دومی است که می‌تواند در تثبیت قطعه تاثیر داشته باشد.
برای هر قطعه باید حرارت لازم داده شود تا بتوان بعد از دادن حرارت استاندارد مراحل سخت کاری را انجام داد قطعه بدون حرارت نیازی به سخت کاری نخواهد داشت زیرا تغییراتی بر روی آن ایجاد نشده است که نیاز به سخت کاری داشته باشد.

 آهنگریهزینه‌هایی که شامل ساخت قطعات ماشین آلات در صنعت آهنگری می‌شود شامل:

  • هزینه برای ماشین آلات
  • ابزار و تجهیزات لازم
  • امکانات در دسترس
  • پرسنل مورد نظر
  • آهنگری داغ و ساخت قطعه

هنگامی که صحبت از آهنگری داغ می‌شود باید حرارت بسیار زیادی را در نظر داشت در این شرایط باید گفت که شکل مطلوب بهره‌مندی از آهنگری داغ به کار بردن کوره‌های آهنگری است.
کوره‌های آهنگری از درجه حرارت بسیار بالایی برخوردار هستند که برای گرم کردن بسیار زیاد قطعات به کار برده می‌شود زمانی که قطعه به شدت داغ می‌شود در اصل رنگ قطعه تغییر کرده و به هیچ عنوان نمی‌توان به قطعه نزدیک شد از چکش‌های ماشینی بهره برده می‌شود.
این نوع از چکش‌ها از اندازه بسیار بزرگی برخوردار هستند و وزن زیادی را به خود اختصاص می‌دهند که البته روش به کار بردن این چکش‌ها به صورت دستی نخواهد بود و به صورت ماشینی به کار برده می‌شود. بنابراین شدت ضربه‌ای که به فلز داغ شده یا در اصل گداخته شده وارد می‌شود بسیار زیاد است و نیروی فوق انسانی را می‌طلبد.
در اصل نکته‌ای که دارای اهمیت زیادی خواهد بود قطعات به دست آمده از صنعت آهنگری مثل دکل بیل است که برای ماشین آلات به کار برده می‌شود.
ماشین آلات سنگین که در معدن و یا در موقعیت‌های دیگری مانند راهسازی به کار برده می‌شوند باید از قدرت قطعات بسیار زیادی برخوردار باشند در اصل نکته‌ای که دارای اهمیت بسیار بالایی است میزان قدرتمندی ماشین آلات خواهد بود.
بنابراین صنعت‌هایی نظیر آهنگری توانسته‌اند صنعت‌های دیگر را تحت پوشش خود درآورند اما به طوری که نشانی از آن‌ها وجود ندارد اما پیوستگی و ارتباط تنگاتنگی را توانسته‌اند در رابطه با فعالیت‌های دیگر ایجاد نمایند. بنابراین چنین ارتباط و پیوستگی باعث می‌شود که درجه اهمیت و ارزشمندی که برای صنعت آهنگری ایجاد شود و به شکل تاثیرگذار‌تری به آن توجه شود. در زمان حاضر بیشتر صنعت‌ها به یکدیگر بسته شده‌اند و مانند زنجیره گره زیادی به هم خورده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *