بیل‌ های مکانیکی

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین ماشین‌آلات سنگین بیل‌ های مکانیکی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. بیشترین کاربرد این ماشین‌آلات برای حفر یا انتقال دادن بارهای سنگین و بزرگ هست که از یک مکان به مکانی دیگر وجود دارد. در واقع هیچ‌گونه دستگاهی وجود ندارد که بتوانید با آن‌ها تمامی کارهای را انجام دهید بر همین اساس است که شما نیاز به سایر ماشین‌آلات دیگر دارید که بتوانید با استفاده از انواع بیل‌های خاک‌برداری مختلف آن‌ها را انجام دهید و که هر کدام از آن‌ها نیز کاربرد مختص به خود دارند.

بیل‌ های مکانیکی چیست؟

بیل‌ های مکانیکی در واقع به عنوان ماشین‌های خاکی شناخته شده‌اند که در واقع هر اشیای سنگینی که از مقادیر خاک باشد را می‌تواند به راحتی جابجا کند. به عنوان نمونه می‌توان در صنعت کشاورزی نیز از ماشین‌آلات سنگین برای ساخت سنگر برای سیستم‌های آبیاری استفاده کرد در ضمن نیز می‌توانید در مکان‌های ساختمانی برای توده‌های ماسه سنگ در محل یا برای انواع مختلف عملیات معدن نیز از آن‌ها استفاده کنید که برای کارایی بیشتر حفاری با سرعت بیشتری انجام می‌شود. دکل بیل مکانیکی یکی از اجزاء مهم بیل های مکانیکی به شمار می‌آیند.

انواع بیل‌ های مکانیکی

انواع بیل‌ های مکانیکی عبارتند از:

  1. بیل‌های مکانیکی کشو
  2. بیل‌های مکانیکی خزنده
  3. کنترل اسلاید
  4. بیل‌های مکانیکی مکش
  5. بیل‌های طولانی مدت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بیل ‌های مکانیکی کشو

این نمونه از ماشین‌آلات که به عنوان بزرگ‌ترین نمونه از ماشین‌آلات هستند در دسته‌ی بیل‌های مکانیکی قرار می‌گیرند؛ که برخلاف سایر نمونه‌های دیگر عملکرد اصلی حمل سطل خاک یا سایر مواد دیگر را دارند، از میان بیل‌های کشنده در فرایندهای مختلف استفاده می‌شود. برای نشان دادن تصاویر واضح‌تر از چگونگی کار کردن دستگاه‌های سطل بر روی سایر مواد دیگر این ماشین‌ها عملکرد اصلی حمل سطل خاک یا مواد دیگر را دارند، از بیل‌های کشنده برای کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیل‌های مکانیکی خزنده

یکی از شاخص‌ترین بیل مکانیکی کشیدن این است که از یک سیم‌کش و سیستم طناب بلند کردن استفاده می‌کند. کلیه اجزای درگیر در این نوع سیستم‌ها بر اساس یک اتصال‌دهنده بالابر به یک سطل متصل می‌شوند که می‌تواند مقادیری از بار را کاهش دهد و بالا ببرد. برای مشخص کردن تصاویر روشن و شفاف با توجه به چگونگی بیل‌های کشنده، یک سطل توسط یک کابل سیم‌کشیده می‌شود. با توجه به ارتفاع بار مورد نیاز برای حمل، عملکرد دستگاه سطل را روی مواد مورد نظر پایین می‌آورد. با کشیدن سطل در امتداد زمین، بار در این بخش ذخیره می‌شود و به سمت اپراتور کشیده می‌شود. از این نمونه بیشتر برای پروژه‌های مقیاس، مهندسی عمران و دیگر عملیات استخراج سطحی از خاک‌برداری Dragline استفاده می‌شود.

2. بیل‌های مکانیکی خزنده

این نمونه از بیل‌های مکانیکی که تحت عنوان بیل‌های عمومی می‌باشند به بیل‌های خزنده معروف هستند با توجه به اینکه بر روی چندین چرخ بزرگ مستقل کار می‌کنند، می‌توانند با استفاده از ماشین‌کاری در دو مسیر حرکت کنند. از ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ای که این نمونه از بیل‌های خزنده دارند این است که برای انجام فرایند نیاز به کارکردهای مشترک یک بیل مکانیکی از سیستم هیدرولیکی که با قدرت بالا استفاده می‌شود.
ترکیب سیستم چرخ زنجیره‌ای نه تنها منجر به فرایند بیل‌ های مکانیکی ساده می‌شود بلکه اپراتور دستگاه نیز برای آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که سطوح نسبتاً تند مانند تپه‌ها یا تپه‌های بزرگ را طی کنند، به دلیل دارا بودن سیستم‌های شاسی بلند و پیست چرخ، بیل‌های خزنده نسبت به سایر همتایان خود آهسته‌تر عمل می‌کنند. بر اساس اینکه آن‌ها به هر شخصی مانور آن را می‌دهند که ثبات و تعادل بیشتری داشته باشند.

3. کنترل اسلاید

این دستگاه‌ها که مشابه بیل‌های بزرگ، عمل می‌کنند که به صورت قابل توجهی در اندازه نسبت به بیل‌های مکانیکی خزنده کوچک‌تر، لیفتراک‌ها بیل می‌توانید بیشترین بهره‌وری را داشته باشید. این دست از سیستم‌ها تنها بر روی یک قطعه اجرا نمی‌شوند بلکه بر روی چرخ‌ها قرار دارند. طبق این واقعیت فرمان‌های کشویی بر روی سطح‌هایی که دارای بی‌نظمی‌های بسیاری هستند و یا در منطقه‌های شیب‌دار با زاویه دید بالاتر می‌باشند مناسب هستند. بعضی از ماشین‌آلاتی که در ساخت و ساز به کار می‌روند سنگین‌ترین و انعطاف‌پذیری بالاتری دارند چون این امکان را دارند که چندین اتصال و تغییر را در پیوست‌های خود ایجاد کنند. برای نمونه نیز با استفاده از پیوست‌های مناسب شما می‌توانید با توجه به نوع و میزان عملکرد خود می‌توانید کارایی بالاتری داشته باشید و در امور ساخت و ساز به شما کمک‌های بسزایی کند.

بیل های مکانیکی

4. بیل‌های مکانیکی مکش

این نمونه از بیل‌های مکانیکی نسبت به سایر بیل‌های دیگر دارای ویژگی‌های ویژه و خاصی هستند که نیازی به اتصال سطل ندارد. با توجه به عملکرد اصلی و مهم آن برای دفع یا شل شدن خاک و دیگر موارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای شل شدن خاک نیاز به آب است که به‌وسیله‌ی یک ماده با فشار قوی در دستگاه عبور می‌کند کاملاً امکان‌پذیر است. با توجه به فرایند خاک‌برداری مکش که منجر به حذف دقیق خاک بدون به وجود آمدن مشکلات در محیط اطراف منطقه می‌شود.

5. بیل‌های طولانی مدت

یکی دیگر از نمونه‌هایی که در صنعت راه‌سازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارد استفاده کردن از بیل‌های طولانی مدت است که بیشترین کاربرد را در تخریب ساختمان‌ها دارند به خصوص برای زمان‌هایی که از مواد منفجره برای تخریب استفاده نمی‌شود. منحصربه‌فردترین ویژگی این نمونه از بیل‌ها طول این نوع وسایل مکانیکی است که تا 30 متر می‌رسد و دارای باکیفیت‌ترین و منعطف‌ترین و آسان‌ترین دستگاه‌ها می‌باشند. زمانی که صاحب ماشین به کار هدایت و کنترل بر روی وسیله نقلیه را بر عهده دارد، به علت وجود مکانیسم هدفمند که توسط بیل مکانیکی طولانی استفاده می‌شود، فضای ایمن‌تر و بهتری را برای کارها در سایت ایجاد می‌کند. بیل‌های مکانیکی طولانی مدت مشابه بیل‌های کشویی عمل می‌کنند، سطل دوربرد را می‌توانید با سایر لوازم جانبی دیگر به راحتی عوض کنید تا دستگاه به خوبی بتواند با انجام فرایند سوراخ کردن، خرد کردن و پیمایش را انجام دهد.

نتیجه‌گیری

در واقع هیچ کدام از بیل ‌های مکانیکی نیستند که عملکردهای مختلفی را انجام دهند بر همین اساس است که نمونه‌های مختلفی از بیل‌های مکانیکی برای ارائه پروژه‌های خاص نیاز به دقت و کارایی بالایی دارند. بر همین اساس است امکان اینکه برخی از اتصالات بیل‌ های مکانیکی، همانند سطل‌ها با سایر اجزای دیگر به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *