تیغه ‌های بولدوزر

انواع تیغه ‌های بولدوزر می‌تواند کار‌های زیاد عمرانی را انجام دهد و به همین خاطر است که در نزد معماران و مهندسان پروژه‌های بزرگ دارای محبوبیت بسیار زیادی است.
تیغه‌هایی که در بولدوزر به کار برده می‌شود دارای اندازه و نوع‌های متفاوتی است که دارای کارایی زیادی خواهد بود و به راحتی نیز مورد استفاده قرار داده می‌شود. البته هر تیغه می‌تواند عملکرد خاص به خود را داشته باشد.

انواع تیغه ‌های بولدوزر

تیغه‌هایی که برای بولدوزر به کار برده می‌شود شامل:

  1. تیغه مستقیم
  2. تیغه U-Blade
  3. تیغه SU
  4. تیغه PAT
  5. مشخصات تیغه مستقیم

این نوع از تیغ از طول و اندازه بسیار کوتاهی برخوردار است و نسبت به سایر تیغه‌هایی که برای بولدوزر به کار برده می‌شود دارای باله‌های کناری نخواهد بود. این تیغه میزان توانایی ماشین بولدوزر را در بلند کردن و حمل توده‌های خاک سنگین محدود می‌کند و بیشتر برای موادی که دارای حجم کمتری هستند به کار برده می‌شود.

انواع تیغه

1. عملکرد تیغه مستقیم

  1. گود کردن زمین
  2. پر کردن قسمت‌هایی از زمین با خاک و یا مواد دیگر
  3. یکسان‌سازی خاک
  4. تیغه U-Blade

این تیغه دارای باله‌های کناری است و برخلاف تیغه مستقیم که بال‌های کناری در آن حذف شده است و از این فاکتور مستثنی است اما در این مدل از تیغه باله‌های کناری حذف نشده‌اند.
باله‌ها در کنار تیغه و به شکل منحنی ساخته شده‌اند این تیغه برای فشار دادن بر روی مواد مناسب خواهد بود و در زمین‌هایی که دارای مسافت‌های طولانی‌تری هستند کاربرد خواهد داشت.
علاوه بر تیغه اصلی که برای ماشین بولدوزر به کار برده شده است تیغه دیگری نیز در قسمت پشت آن تعبیه شده است.
باله‌هایی که در قسمت کناری ماشین قرار داده شده است به این خاطر خواهد بود که از ریزش مواد و توده‌های خاک جلوگیری کند.
این تیغه در نوع خود یکی از بزرگترین تیغه‌هایی است که کاربرد زیادی در جا به جایی خاک‌های نرم و متوسط دارد.

2. عملکردی تیغه U-BLade

  • ایجاد خندق
  • حمل کردن بار
  • فشار وارد بر خاک و مواد دیگر

3. تیغه SU

این تیغه به صورت ترکیبی ساخته شده است و از تیغه‌های دیگر کمی کوچکتر است. تعمیر تیغ بولدوزر کاری تخصصی است، این تیغه از ترکیب تیغه U و S به وجود آمده است. تیغه U می‌تواند برای هل دادن خاک مناسب باشد و همین طور برای قسمت‌هایی از پروژه‌ها که دارای وسعت فضای زیادی نیستند مناسب است و از یک کمر خمیده نیز بهره برده است.
باله‌هایی که در کنار آن قرار داده شده است برای حمل بار مخصوصا خاک بسیار مناسب است و شرایط ایده آلی را ایجاد می‌کند.
مهاربند‌ها و تجهیزات تثبیت کننده به علاوه سیلندر‌های هیدرولیکی که در انتهای آن به پشت تیغه متصل شده است.
تیغه SU نیز در کنار آن قرار داده شده است که می‌تواند کارایی‌های بیشتری را از خود ارائه دهد.
فعالیت‌هایی که از این تیغه برخواهد آمد جا به جایی مواد سنگین و ایجاد خندق، کنده کاری یا به عبارتی حالت‌هایی از گودبرداری و خاکبرداری را به راحتی می‌تواند انجام دهد.
تیغه‌هایی که از آن‌ها یاد شد باید دارای زاویه خوب برای کارکرد بهتر باشند به همین خاطر محلی که تیغه باید بر روی آن قرار داده شود صفحه بولدوزر است که دارای قسمتی برای اتصال تیغه دارد.
از این تیغه برای حمل کردن آوار می‌توان بهره‌مند شد. یکی از علت‌هایی که این تیغه می‌تواند برای حمل آوار مناسب باشد این است که به شکل مطلوبی زاویه‌های خود را تغییر می‌دهد.
بنابراین به راحتی می‌تواند زاویه خود را از سمت راست به سمت چپ تغییر حالت دهد که این مزیت برای تیغه لودر باعث می‌شود که به هر نقطه‌ای از کار دسترسی داشته باشد و محدودیتی در این زمینه نداشته باشد.

پروژه‌های کاربردی برای این مدل از تیغه

  • حمل کردن خاک نرم یا نیمه نرم
  • جا به جایی و حمل برف و شن
  • شکل دادن به کار
  • حفاری قسمت‌هایی از زمین

انواع تیغه

4. تیغه PAT

یکی از تیغه‌هایی که دارای کاربرد بسیار زیادی است و عملکرد بالایی را می‌توان از آن به دست آورد تیغه PAT است.
راننده بولدوزر فردی است که می‌تواند این تیغه را کنترل کند و از داخل کابینی که راننده نشسته است به آسانی می‌تواند این کار را انجام دهد و تیغه را تحت کنترل خود درآورد.
بنابراین حرکت دادن تیغه به دست راننده صورت می‌گیرد و زاویه‌هایی که راننده می‌تواند آن‌ها را جا به جا کند بسیار منعطف خواهد بود.

زاویه‌هایی که تیغه می‌تواند طبق آن عمل کند:

  • کج
  • بلند
  • کوتاه

حالت‌هایی که برای تیغه ایجاد می‌شود باعث خواهد شد که در بسیاری از پروژه‌هایی که انعطاف در آن‌ها بسیار مهم است از این تیغه بهره‌مند شوند.
به هر حال بولدوزر می‌تواند دارای طراحی‌های متفاوتی باشد و در انواع زمین‌ها در هر شرایطی مفید واقع شود و کار خود را به درستی انجام دهد.

وجه تمایز برای بولدوزر

  1. تیغه
  2. باله‌هایی که در کنار تیغه قرار دارند
  3. نوع تایر به کار برده شده در بولدوزر
  4. به کار بردن زنجیر در زیر تایر
  5. کابین بولدوزر

یکی از قسمت‌های کنترل کننده‌ای که برای بولدوزر وجود دارد کابین بولدوزر است که در آن راننده قرار داده می‌شود که وظیفه نگهداری و کنترل دستگاه را دارد. بنابراین کابین یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که برای ماشین بولدوزر در نظر گرفته شده است.
بنابراین اتاقک و یا کابین ماشین باید دارای ویژگی‌هایی باشد که راننده در آن احساس راحتی خوبی داشته باشد و همین طور ایمن بودن خود را در آن قطعی بداند.
بنابراین قبل از این که از ماشین بولدوزر استفاده شود باید این مطلب را در نظر داشت که کابین در هنگام حرکت کردن صدا می‌دهد؟
آیا می‌تواند به راحتی ضربه‌های احتمالی را که به کابین وارد می‌شود را تحمل کند و آن‌ها را دفع نماید؟
گاهی اوقات بدنه‌هایی که برای بولدوزر ساخته می‌شود از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار نیست و به راحتی در برابر ضربه‌هایی که بر روی آن وارد می‌شود از بین می‌رود و مقاومت خوبی را از خود ندارد.
در هر صورت به کار بردن ماشین‌های بولدوزر که دارای اتاقک مستحکمی نیستند برای پروژه‌های عمرانی بزرگ مناسب نیستند و امنیت راننده را حفظ نمی‌کنند.
البته مقاوم نبودن اتاقک بولدوزر در برخی از شرایط اتفاق می‌افتد و همیشگی نخواهد بود. با این حال جان و امنیت راننده مسئله مهمی است زیرا راننده ساعت‌های زیادی را در داخل کابین می‌گذراند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *